Mijn interview op Distrifood: “Barcode maakt plaats voor 2D-code”

In 2027 verdwijnt de barcode. Daarvoor in de plaats komt een zogeheten GS1 2Dcode, die veel meer gegevens kan opslaan. De impact op de retail zal groot zijn, verwacht softwaretester en retailexpert Berry van der Rijk.

Berry van der Rijk
Softwaretester en retailexpert Berry van der Rijk. Foto: Herbert Wiggerman

In Amerika werd in 1974 de eerste barcode op een pakje kauwgom gescand. Twee jaar later haalde Albert Heijn de barcode naar Nederland en in een supermarkt in Heemskerk werden in 1976 de eerste Nederlandse streepjes op een product, een pak Douwe Egberts koffie, gescand. De introductie van de streepjescode heeft voor een revolutie gezorgd in de supermarktwereld, zowel wat betreft kassawerk als voorraadbeheer. In 1980 riep de Stichting Merkartikel (nu FNLI) fabrikanten op de barcode te gaan gebruiken: ‘De retail wil met scanning beginnen, breng zo snel mogelijk barcodes op de verpakking aan.’

Fabrikanten en retailers waren het er na verloop van tijd over eens dat de invoering van de barcode gezamenlijk moest gebeuren. In Europa werd de standaardisatieorganisatie EAN (European Article Number) opgericht. Aangezien handel zich niet beperkt tot Europa werden de standaardisatieorganisaties samengebracht in de wereldwijde organisatie GS1.

Tweedimensionaal

Onlangs maakte Joachim Koch, chief commercial officer van GS1 Nederland tijdens het GS1 Congres bekend dat de retail in 2027 de overstap gaat maken naar tweedimensionale barcodes of QR codes op productverpakkingen. De nieuwe codes kunnen veel meer gegevens opslaan.

De naderende overgang wordt volgens Koch voornamelijk gemaakt door de vraag van consumenten naar aanvullende informatie over de producten die ze kopen. Het betekent dus geen QR én barcode meer op de verpakking, maar enkel nog de GS1 2D code.

Barcode
Foto: Herbert Wiggerman

Voedingswaarden

De technologie voor automatische identificatie en het vastleggen van gegevens staat dus op het punt een uitbreiding te ondergaan, en retailers zullen willen weten hoe ze het beste van de verandering kunnen profiteren.

Volgens expert Berry van der Rijk hebben de veranderingen een enorme impact op onder meer kassaleveranciers, toeleveranciers en de supermarktketens. Hij weet waar hij over spreekt. Van der Rijk staat sinds de zomer van 2017 bij de Kamer van Koophandel ingeschreven als retail software tester. Daarvoor was hij onder meer werkzaam als test manager kassavervanging bij NS Stations. Ook heeft hij jaren gewerkt bij IT consultancy-bedrijven, zoals Sogeti, Accenture en CGI.

De IT-er kan op dit moment nog niet tot in detail overzien hoe het implementatieproces de komende jaren gaat verlopen, maar hij heeft zich hier de laatste maanden al wel in verdiept. ‘De barcode van nu is in feite eendimensionaal, en niet meer dan een visuele weergave van cijfers’, legt Van der Rijk uit. ‘De 2D-code bevat veel meer informatie. De mogelijkheden zijn legio. Voedingswaarden kunnen bijvoorbeeld heel snel zichtbaar worden, zoals allergenen en suikers, et cetera. Nu staan deze gegevens nog op de verpakking, dat is een wettelijke verplichting. Of die wettelijke plicht straks verdwijnt, wanneer de voedingswaarden geïmplementeerd zijn in de 2D-code is nog onduidelijk. Dat is aan de wetgever’, verwacht Van der Rijk.

De consument wordt steeds kritischer en wil steeds meer weten over producten. Dat is eigenlijk de belangrijkste reden voor deze veranderingen.

QR-codes

QR-codes zijn de laatste jaren al wel vaker terug te vinden in de schappen. Die bieden de consument extra informatie en beleving. Bijvoorbeeld op een fles wijn, die via de QR-code een video laat zien over de druiventeelt. Maar behalve de QR-codes staan er nog altijd barcodes op de verpakking, om te kunnen afrekenen.

Berry van der Rijk: ‘En dat wordt anders. Met de GS1 2D-code is nog sprake van slechts één code op de verpakking, die voldoet aan de wetgeving én daarnaast consumenten meer informatie en beleving biedt.’ De mogelijkheden zijn volgens hem ‘onbegrensd’.

‘Voorbeeld. Stel dat je een 2D-code op een fles Coca-Cola scant, dan kán Coca-Cola zien dat de code is gescand. Vervolgens kan de consument direct de mogelijkheid krijgen om een actie te activeren waarmee hij een barcode krijgt die gebruikt kan worden om direct korting te krijgen’, voorziet Berry van der Rijk. ‘Het is slechts een voorbeeld van de veranderingen die we gaan zien.’

Voor fabrikanten is naar zijn inschatting deze andere aanpak niet ongunstig, want daarmee ontstaat meer marketingruimte op de verpakking.

Berry van der Rijk
Berry van der Rijk. Foto: Herbert Wiggerman

Voorraadbeheer

Volgens de expert zijn er veel meer voordelen verbonden aan de 2D-code. Zo zal de code leiden tot verbeterd voorraadbeheer. De nieuwe codes bieden retailers ook betere mogelijkheden om gegevens te analyseren, waaronder informatie over kortingen en vervaldatums.

Verder ontstaat de mogelijkheid tot het controleren van lotcodes, zodat teruggeroepen producten de winkel niet verlaten, en kan er verbinding worden gelegd met loyaliteitsprogramma’s.

Van der Rijk verwacht dat de implementatie niet eenvoudig zal zijn. ‘Zo zijn er bijvoorbeeld veel types scanners. Behalve de handscanners zijn dat ook de flatbedscanners bij de lijnkassa of de zelf checkout, maar ook de camera in telefoons, vanwaaruit scannen in de app (AH) mogelijk is. Alle hardware zal aangepast moeten worden. De retailer bepaalt uiteindelijk wat aan de kassa wordt gekoppeld’, aldus Van der Rijk, die verder aangeeft dat in de Verenigde Staten recentelijk een pilot met 2Dcodes is uitgevoerd bij drie grote retailers en hun kassaleveranciers.

Kassaleveranciers moeten hun systemen namelijk zodanig aanpassen dat ze in staat zijn om ook de 2D-barcodes te verwerken. Retailers moeten hun hardware- en software infrastructuur upgraden voor alle POS-formaten om de gegevens te kunnen scannen, lezen en opnemen.

Testkit

GS1 US heeft onlangs een testkit gelanceerd om retailers te helpen de verandering door te voeren. De kit, onderdeel van GS1’s Sunrise 2027-programma, evalueert het vermogen van een bedrijf om de nieuwe codes vast te leggen op alle transactiepunten (verkooppunt, ontvangst, verzending, enzovoort). Het programma is ontworpen om retailers en merken te helpen ervoor te zorgen dat uitdagingen bij de overgang naar 2D- barcodescanning zo klein mogelijk zijn.

GS1 heeft ook onderzoek gedaan naar de haalbaarheid om alle producten voor 2027 te voorzien van de GS1 2D-codes en alle processen binnen de keten daarop af te stemmen. Volgens de elektronische communicatiespecialist heeft 86 procent van de respondenten positief gereageerd op de nieuwe innovatie. Daarbij heeft 52 procent wel aangegeven hulp nodig te hebben bij de implementatie.

‘De consument wordt steeds kritischer en wil steeds meer weten over producten. Dat is eigenlijk de belangrijkste reden voor deze veranderingen. De komende jaren zijn nodig om de implementatie goed te begeleiden, want dit heeft gevolgen voor de hele keten. Van producent tot retail en consument’, besluit Van der Rijk.

Over de auteur

Berry van der RijkMet zijn jarenlange ervaring als software tester gecombineerd met zijn uitgebreide kennis van retail processen en kassasystemen kan Berry van der Rijk (www.retailtester.nl) in een korte periode op basis van een product risico analyse uw (kassa) systeem testen en u inzicht geven in de kwaliteit en de openstaande risico’s aan de hand waarvan u kunt bepalen of u de opgeleverde release wel of niet in gebruik wilt gaan nemen.

Bent u geïnteresseerd in de diensten van Berry, neem dan contact op via berry@vanderrijk.nl of bel direct op +31628452551

De vertrouwde barcode gaat verdwijnen

In 2027 gaat de oude vertrouwde barcode verdwijnen. De technologie voor automatische identificatie en het vastleggen van gegevens staat op het punt een dramatische uitbreiding te ondergaan, en retailers zullen willen weten hoe ze het beste van de verandering kunnen profiteren.