Terugblik Tafel van Contakt 12-02-2020

Op woensdag 12 februari 2020 vond in Utrecht de Tafel van Contakt plaats met thema Marketing technology en Privacy wetgeving in Retail.

De avond werd geopend door Ronald van Putten (directeur Contakt Consulting) en hij heeft iedereen welkom geheten en het programma begeleidt.

Hij heeft ook uitgelegd wie Contakt zijn, namelijk een netwerk van zelfstandig professionals die multidisciplinaire vraagstukken oplossen door bundeling van expertise met focus op retail, gebouwde omgeving en industrie waarbij de kracht ligt in de diversiteit van het netwerk.

Vervolgens kreeg Frans Riemersma het woord over marketing en technology (ook wel Martech genoemd). Hij liet zien hoeveel tools er door marketing afdelingen wereldwijd wordt gebruikt. Er zijn meer dan 7000 tools beschikbaar en alleen al in Europa zijn er meer dan 1200 nieuwe marketing tools beschikbaar. Gemiddeld worden er door een marketing afdeling 32 verschillende tools gebruikt wat makkelijk terug kan worden gebracht naar 15 – 20.

Maar wat zijn de 3 belangrijkste vaardigheden op het gebied van digitale transformatie. Als eerste het definiëren van succes door middel van een goede strategie. Vervolgens met de juiste mensen de workflows ontwerpen en pas als laatste daar de juiste tools bij selecteren en niet andersom, zoals heel vaak gebeurt.

Na Frans kreeg Chris Jobse kort het woord over PIMvendors (www.pimvendors.com) waarin hij uitlegde waar hij (samen met een partner en Contakt Consulting) mee bezig is op het gebied van pakketselectie van PIM systemen.

Op dit moment heeft hij 180 pakketten in het vizier en heeft hij inmiddels 20 pakketten opgenomen in zijn pakketselectie. Deze bedrijven hebben zelf hun profiel ingevuld door middel van een vragenlijst met 50 vragen (10 vragen per onderwerp). Hier komt dan een specifiek profiel uit die door klanten kan worden gebruikt.

Na het heerlijke Indiase diner kregen Ad Boumans en René van Eijk het woord van de AVG werkgroep van Contakt. Wat zijn de ervaringen tot nu toe met de AVG en hoe scoren retailklanten in de uitgevoerde Privacy Benchmark Retail? Welke ontwikkelingen in 2020 kunnen we verwachten? Hier kregen we antwoord op.

Een groot deel ging over het wel of niet toepassen van cookies op je website en hieronder een mooi voorbeeld van Coolblue hoe zij welke cookies gebruiken.

Als laatste vertelde Mered de Vries over de in 2019 opgerichte initiatiefgroep Contakt Connekt en wat dit voor ons kan betekenen. Hoe maken we samen het netwerk van professionals waardevoller en efficiënter?

Het idee is geopperd om een platform op te richten wat een zelfregulerend ecosysteem moet worden dat op een toekomstgerichte wijze de verbinding creëert tussen zelfstandige professionals onderling en met opdrachtgevers. Ik ben heel benieuwd hoe dit platform wordt ingericht en ik zal t.z.t. zeker helpen met het testen van dit systeem.

Als laatste werd de afsluiting weer verzorgd door Ronald van Putten waarin de agenda voor 2020 werd onthuld en kon er gezellig geborreld en genetwerkt worden. Tot 5 maart!!